U bent hier: Home > pc > Games
9lives | internet

Populair: Hitman Absolution | Diablo 3 | Mass Effect 3
9Lives - rss - contact - nieuwsbrief - sitemap


9Lives - aanbevolen door gamers Log in of Registreer

Paswoord vergeten?

Star Wars: The Old Republic

Download

Star Wars: The Old Republic


Gereviewed voor PC door BelgianTerror

Review | 08 January 2012 18:14 -

Vraag aan een reviewer wat zijn ergste nachtmerrie is en hij zal "MMO's" antwoorden. Deze games zijn zo omvangrijk en veranderen met elke oogwink dat een review een delicaat iets is. Desalniettemin doen wij ons best om een zo goed mogelijke indruk te geven van deze games. Zo ook bij de recentste toevoeging aan dit genre. Wij presenteren jullie de review van Star Wars: The Old Republic.



Legacy

 

Star Wars is een naam die waarschijnlijk iedereen kent. Sinds 1977 zijn er films, posters, actiefiguren, games, ontbijtgranen en noem maar op op de markt gebracht . Alles wat Star Wars aanraakte, veranderde in goud. Op één element na dan: een MMO. In het verleden had men al een gefaalde poging gedaan met Star Wars Galaxies, een MMO die slechts 50.000 abonnees wist aan te trekken. Kan BioWare slagen in wat Sony niet kon?

 

Allereerst moeten we even kijken welke ervaring BioWare heeft met Star Wars. Menig gamer zal hierop meteen 'Knights of the Old Republic' schreeuwen. Deze RPG gereleast in 2003 wist recensenten over de gehele wereld weg te blazen met zijn grootte, zijn inlevingsvermogen en zijn kwalitatief sterk verhaal. Het is dan ook overduidelijk dat BioWare zich op deze ervaring heeft gefocust terwijl ze er een multiplayeraspect aan hebben gekoppeld. 

 

 

Experience a good story, you will

 

Zoals het een Star Wars-game beaamt, draait alles hier om de strijd tussen goed en kwaad, in dit geval The (Old) Republic en The Empire. Zelf gingen we aan de slag met zowel een Republic Trooper om de onderdrukte te redden alsook een Sith Warrior om alles en iedereen in onze weg te crushen. In totaal zijn er trouwens acht klasses met uiteenlopende verhalen. Elke personage heeft dan ook een unieke spelbeleving welke zelfs meer kan worden uitgediept via bepaalde keuzes. Je zal immers vaak moeten kiezen tussen een goede of een slechte optie die je verhaal opnieuw een andere wending zal geveb. Je kan dus gerust stellen dat eenieder een andere ervaring zal krijgen en je zo vaak als je wil kan herbeginnen zonder een zeker "been there done that"-gevoel te krijgen. Wat wel jammer is, is de enigzins beperkte character creator. Net zoals je acht classes hebt, heb je ook negen rassen waaruit je kunt kiezen: Human, Twi'lek, Mirialan, Miraluka, Zabrak, Sith Pureblood, Rattataki, Chiss en Cyborg. Deze rassen zijn echter puur cosmetisch en voegen dus niets toe aan je statistieken. Zoals het een creator beaamt kun je ook hier weer je personage zelf bouwen als het ware, maar het gebrek aan opties viel ons toch wat tegen. Zo kreeg je per aanpasbaar deel een achttal opties terwijl dit tegenwoordig toch in de honderden durft te lopen. Weliswaar een miniscuul minpuntje, maar in een spel met zoveel spelers hebben we toch graag het gevoel dat we uniek zijn in ons uiterlijk.


De verhaallijn van je character is echter van hoogstaande kwaliteit. Daar waar je in alle MMO's kaders en kaders vol tekst krijgt die je wegklikt is hier alles ingesproken door honderden stemacteurs. Het geeft het verhaal een ongekende extra diepgang. Vrijwel elk gesprek met een NPC luisterden we uit om toch maar het verhaal te kennen. We voelden ons niet zomaar een pion in dit sterrenstelsel, maar we maakten echt deel uit van alles wat er rondom ons gebeurde. Of het nu een stel kolonisten helpen was of een aanval afslaan van de vijandelijke factie, alles voelde betekenisvol aan. Iets wat overigens een unieke prestatie is gezien het uiteraard onmogelijk is om honderden diverse quests te maken. Zo krijg je dus meermaals de "vernietig zoveel vijanden"- of "haal object x"-missies, maar toch voelden ze elk uniek en verfrissend aan dankzij de moeite die werd gestoken in het verhaal en de presentatie ervan. Wat uiteraard ook een enorme meerwaarde wist te bieden waren de mooie graphics maar vooral ook de Star Wars-muziek. Je voelt je gewoonweg verbonden met dit sterrenstelsel.

 

Het valt overigens op dat BioWare hun RPG Knights of the Old Republic als bouwsteen heeft gekozen. De game voelt in zekere zin aan als een singeplayer-RPG maar biedt anderzijds ruim voldoende opties voor personen die liever in groep spelen. Zo konden we aan de zijde van de Republic met onze Trooper perfect het spel alleen doorlopen terwijl ondergetekende als Sith Warrior het constante gezelschap genoot van collega Matthew. In feite verplicht het spel je nooit tot samenwerking met andere maar het spoort je er wel toe aan. Zo kun je al je class-based missies alleen uitspelen, maar zul je voor randmissies die aanvulling geven op het verhaal of bepaalde items toch regelmatig steun moeten vragen. Deze missies worden dan ook specifiek aangeduid als Heroics of Flashpoints.

 

 

United we stand

 

Heroics kom je tegen in de normale spelwereld en zijn gevaarlijke gebieden met speciale opdrachten. Deze quests geven vaak extra inzicht over de verhaallijn van de planeet waarop jij je bevindt en zijn zeker niet verplicht. Beslis je ze echter te doen, dan zal je met een groep van twee tot vier mensen extra achtergrondinfo leren en uiteraard een hoop plezier maken en kostbare loot vinden. Aan de andere zijde van de Heroics heb je Flashpoints. Dit zijn aparte verhaallijnen die quasi allemaal terug te vinden zijn in de ruimtevloot van je factie. Niet alleen zijn dit de pittigste quests, maar ze leveren je ook aardig wat experience en geschenken op. Je zal dus zeker een degelijke groep moeten vinden wil je deze uitdaging tot een goed einde brengen.

 

Indien je een groep zoekt, is het de makkelijkste manier om de chat gewoon te spammen of naar de start van het gebied te gaan. BioWare heeft weliswaar een groupfinder toegevoegd, maar deze kende op het moment zo'n minuscuul gebruik dat je het gerust links mag laten liggen. Indien je een groep bijeen krijgt is het trouwens belangrijk om het lootsysteem te begrijpen. Alles draait hier om nood voor hebzucht. Het is namelijk zo dat je voor elk item drie knoppen kan selecteren. Need, greed of pass. Het eerste geeft aan dat je het item nodig hebt voor je character of companion, het tweede betekent dat je het wil hebben om te verkopen en het derde laat de andere weten dat je geen interesse hebt in het desbetreffende item. Het spel zal altijd deze volgorde aangaan tot het een speler kan vinden. Kies je met twee mensen need en de rest greed zal het item verloot worden onder de eerste twee. Deze krijgen vervolgens een willekeurig getal toegewezen en de hoogste wint. Dit systeem is tevens ook van toepassing bij gesprekken waaraan je met meer dan één speler deelneemt. Ieder kiest een gespreksoptie en degene met de hoogste roll wint. Wel krijg je punten voor de light- of darkside naargelang je eigen keuze en niet de gewonnen keuze. Je moet dus niet vrezen dat de rest van de groep een directe impact heeft op je persoonlijke voorkeur.

 

 

I demand you to shut up, slave

 

Zoals we zonet al even aanhaalden, krijg je ook companions toegewezen. Na een stukje in de verhaallijn krijg je dus een extra lid in je team. Geen lompe vleeszakken maar personages met een eigen verhaallijn die wel degelijk nut hebben. Zo kreeg de Republic Trooper een afgedankte sergeant in zijn team terwijl de Sith Warrior een Twi'lek-slaaf onder zijn commando kreeg. Dat ook hier weer alles uniek is, merkten we al snel in onze speelsessies. Onze slaaf had bijvoorbeeld een elektrische halsband aan die we telkens ze haar mond opendeed konden activeren. Dan heb je uiteraard twee uiteenliggende keuzes: je haalt deze af en behandelt haar als trouw lid, of je blijft het misbruiken wat kan leiden tot wrede doch humoristische situaties. Zo kregen we een nogal... spannend aanbod van een vrouwelijke Sith na een quest terwijl onze slaaf ernaar stond te kijken. We konden ze uiteraard wegsturen, maar haar laten toekijken tegen haar wil was toch net iets te aanlokkelijk voor ons. (Zijnoot door Matthew: voor BelgianTerror.)

 

Buiten het misbruiken van onze companions bewezen ze regelmatig hun nut. Ze zijn enorm handig in gevechten om de schade op zich te nemen en zelf extra damage toe te delen, maar ze kunnen ook opdrachten uitvoeren onder de noemer crewskills. Van deze laatste kun je drie op elkaar ingespeelde vaardigheden aanleren. Zo konden we via de scavenging skill onze companions op missies sturen om materialen mee te brengen die we vervolgens met Armstech konden ombouwen tot wapens voor eigen gebruik of verkoop. Tijdens deze missies spreekt het voor zich dat je companion niet aan je zijde kan meestrijden. Dit is overigens ook het geval als je in een groep van vier personen zit. Het is dus vaak verstandig om je companions op pad te sturen als je op een veilige locatie zit of jij je in een groep van vier bevindt. Loop je zelf door gevaarlijk gebied, dan is het verstandig om je gezel dicht bij je te houden. Het loont overigens om je companions ook van eigen gear te voorzien zodat ze een extra dodelijke toevoeging worden van je arsenaal. Later doorheen het verhaal krijg je overigens ook extra companions dus je kan zelf kiezen welk gezelschap je bij je wilt hebben in de spelwereld.

 

It's all about the money

 

Al je gear en crewskills kosten uiteraard geld en dan spreken we nog niet over eventuele extra's zoals vaardigheden of voertuigen. De eerste tien levels mag je nog denken dat je rijk bent en nooit in geldnood komt, maar al snel zul je vaker tegen een lege bankrekening aanstaren dan je lief is. Credits verkrijg je primair door vijanden te looten, items te verkopen of missies te voltooien. Maar zelfs als je dit alles perfect doet, blijft geld een knelpunt. Je crewskills worden gaandeweg duurder, de reparaties van je gear lopen op en als je dan ook nog eens een speeder wilt kopen of je ruimteschip moet upgraden, kun je misschien beter hopen dat er een planeet bestaat waar het geld regent. Ter informatie, vanaf level 25 kun je een speeder kopen, waar we het zo nog over zullen hebben. Deze kost inclusief de skill om te gebruiken 40.000 credits, maar onze bankrekening hiervoor was echter nog nooit boven de 25.000 geweest ondanks het best wel gierige leven van onze personages. Het voelt best deprimerend aan, maar eens je dat felbegeerde item hebt, voel je jou ook alsof je daadwerkelijk iets hebt bereikt. Alles zomaar in je schoot geworpen krijgen is misschien wel fijn, maar waar is dan de uitdaging heen?

 

 

Cruising through the galaxy

 

Zoals we al hadden vermeld krijg je vanaf level 25 de optie om een speeder te kopen. Dit is in feite gewoon een voertuig die je uit je virtuele rugzak kan trekken om je snelheid doeltreffend te zien verdubbelen. Je hebt immers wel taxi's verspreid over de planeet en de optie om naar bepaalde locaties te transporten mits een ability, maar deze kosten geld, zijn enkel bereikbaar op specifieke locaties én hebben in het geval van de ability een half uur durende cooldown. Je eigen vervoer doorheen de oerwouden van Taris of de indrukwekkende straten van Coruscant is dus zeker geen overbodige luxe wil je ergens snel geraken.

 

Nadat je alle quests op je startersplaneet hebt afgerond krijg je trouwens de beschikking over een eigen ruimteschip! Hiermee kun je van planeet naar planeet vliegen om daar orde op zaken te zetten, maar je kan ook een ruimtegevecht aangaan als dit meer je ding is. Verwacht echter geen ingewikkelde elementen, het is namelijk een on-rails shooter geworden als het ware. Niet dat dit slecht is, integendeel. Ook hier zit het verhaal weer goed in elkaar, zien de gevechten er groots en chaotisch uit en is het gewoon keer op keer dikke fun. Besturen doe je beperkt met de muis, je vuurt lasers af met de linkermuisknop en met de rechter schiet je met raketten. Eenvoudig doch amusant. Star Wars zou immers niet hetzelfde zijn mocht je niet doorheen een asteroïdeveld vliegen terwijl je interceptors neerknalt en verrast kan worden door een Imperial Cruiser. Hoewel deze missies dus niets elementair toevoegen aan je character, is het wel een toffe ervaring die je flink wat experience kan opleveren. Jammer genoeg is er (nog) geen optie om met meerdere vrienden een ruimtemissie aan te gaan, laat staan in versus mode. Maar hoop doet leven gezien MMO's constant uitbreiden en verbeteren.

 

Swift and vengeful

 

Belangrijk voor een MMO is overigens de toegankelijkheid van alle vaardigheden van je personage. Je moet in specifieke situaties immers de correcte abilities snel kunnen gebruiken. Onderaan je scherm heb je alvast de beschikking over 24 hotkeys, maar ook links en rechts kun je nog eens een extra balk met elk twaalf knoppen toevoegen. Het ziet er strak en overzichtelijk uit en mits een goede indeling zul je zelden in de problemen geraken. Vier balken van elk twaalf functies lijkt veel, maar geloof ons, je zal ze nodig hebben wil je uitgerust zijn voor iedere mogelijke situatie.

 

De abilities zelf verdienen overigens ook een korte eervolle vermelding. Of je nu gaat voor verre aanvallen met een Trooper of actie van dichtbij met je Sith Warrior, elke slag en stoot voelt en ziet er uniek uit. De zwaai van onze lightsaber had subtiele verschillen naargelang zijn functie en het was dus zeker geen houterig spektakel waar we naar keken. De gevechten zagen er stuk voor stuk vloeiend en levendig uit, wat zeker een impact had op de beleving van het spel.

 

 

These are not the bugs you are looking for

 

Bij een review van een spel kijken we ook altijd of er fouten zijn ingeslopen, maar de aanpak bij een MMO ligt echter anders. De vraag is niet langer of er bugs en glitches inzitten, maar veeleer hoe zwaar deze zijn. Want hoe lang je ook werkt aan het spel, als het zoveel content en speeluren biedt, loopt er altijd wel iets mis en dat is bij Star Wars The Old Republic niet anders. 

 

Gamers die echter nu op het randje van hun stoel zitten, mogen hun zitvlak terug naar achter schuiven. Uiteraard zitten er wat foutjes in zoals verkeerde lipsynching, objecten die opeens verschenen, een occasionele groene streep door ons scherm omwille van een grafische vergetelheid of het resetten van de geluiden in de omgeving. Dit alles was echter van korte duur en brak niets van het eigenlijke spel. Het is zelfs indrukwekkend om te zien dat BioWare een spel van zulke grootte zo relatief bugvrij wist te houden. We durven dan ook gerust spreken van één van de meest foutloze MMO-launches die we tot nu toe hebben mogen meemaken.

 

We will meet another time

 

Hoewel dit spel zich enorm zwaar focust op de verhaallijn, het samenwerkingsgevoel tussen spelers en de unieke Star Wars-sfeer, is er ook de optie om elkaar genadeloos af te slachten. Doorheen het spel kun je mensen uitdagen tot persoonlijke gevechten op PvE-servers, of ze gewoon rechtstreeks aanvallen op een PvP-server. Verkies je echter gevechten op grotere schaal, dan heb je de zogenaamde warzones. Een bespreking hiervan zul je echter nu nog niet kunnen lezen, maar pas enige tijd later. Onze redacteurs hadden immers al hun handen vol aan het persoonlijk verhaal in deze MMO en zullen na deze review onmiddellijk het galactisch slagveld intrekken om hun bevindingen over de warzones te noteren. Hou de site dus zeker in het oog als je ook te weten wilt komen hoe dit aspect van het spel speelt!

 



Conclusie van BelgianTerror voor deze game.


Zeggen dat de mannen en vrouwen bij BioWare een goede job hebben gedaan zou de understatement van de eeuw zijn. Ze zijn erin geslaagd om een spel van zulke immense grootte quasi perfect af te leveren en dat uit zich dan ook in de ervaring die wij, en ruim een miljoen andere gebruikers, al hebben mogen beleven. Ben je een Star Wars-liefhebber, een RPG-fanaat of een MMO-speler, of hunker je simpelweg naar een ijzersterke game? Dan is dit het spel waar je naar zoekt!

Gameplay
Geluid
Graphics
Fun

96

Pluspunten

+ Unieke verhaallijnen
+ Audiovisuele kwaliteit
+ Sfeer
+ Gevechtssysteem
Minpunten

- Dure ingame economie
- Weinig keuzes in character creator

Informatie over Star Wars: The Old Republic


Releasedatum: 20-12-2011
Ontwikkeld door: Bioware
Uitgegeven door: Lucasarts
Genre: MMORPG
Multiplayer
Beschikbaar op: pc
Age 16+
 
Pagina:
1 100% rep

Molletje zegt op 08/01/2012 18:17   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ik vind da ook.

Reviews zijn uiteenlopend, veel geven dergelijke score, andere een veel slechtere.
Het is wat de reviewer van het spel vond, sommige mensen ergeren zich meer op bepaalde zaken dan andere.
1.1 100% rep

BelgianTerror zegt op 09/01/2012 0:11   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ben zelf voorstander van geen scores ^^ het is de tekst die het belangrijkste is en waar werk is ingestoken :/

De score is slechts een hulpmiddel en niet de hoofdzaak.
1.2 100% rep

Brecht89 zegt op 10/01/2012 0:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ik denk persoonlijk dat het beter is dat iedereen kan stemmen en de gemiddelde score de score is

gewoon in het algemeen, ik heb tor niet (buiten beta) gespeeld dus ik spreek niet hier over uit

in ieder geval toch goed werk geleverd een mmo reviewen kost veel uurtjes..
1.3 100% rep

BelgianTerror zegt op 10/01/2012 15:42   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Lovers geven een 10, haters een 0, en er zullen slechts weinigen zijn die rechtvaardig stemmen Democratie werkt helaas niet qua scores
1.4 100% rep

[Dark-Fury] zegt op 10/01/2012 23:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
En meestal wordt een spel gereviewd door iemand die fan is en het wil spelen dus dat resulteert of het nu gewild is of niet altijd in een te hoge score.

Een reden waarom ik dit spel hoe goed de gameplay en verhaal ook mogen zijn nooit meer dan 85 zou geven zijn de graphics.
Die team fortress 2 achtige graphics passen totaal niet in een mmo.
1.5 100% rep

Molletje zegt op 12/01/2012 18:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Een score kan je niet geven omdat men games vergelijkt met andere games, die een andere prijs, beleid, doelgroep en releasedatum hebben.

Games verbeteren, en dus logis der wijs zal de gemmidelde score van de laatste games hoger liggen dan die van een goede tijd geleden, en we zullen altijd dichter en dichter bij de 100 komen.


Een totaal score van een game zou IMO afgelast moeten worden. Het zou beter zijn dat er een vast sjabloon genomen word waar de reviewer duidelijk en gestructureerd commentaar geeft op bepaalde onderdelen. Hij geeft hier geen mening op, gewoon een korte beschrijving en indien mogelijk een opsomming van goede en minder goede punten.
1.6 100% rep

Behamut zegt op 20/01/2012 12:29   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@1.2 In een perfecte wereld zou dat gaan.
Ma in de wereld vol trollen waar wij in leven is dit gedoemd. Kijk naar de SOTD en hoe die score altijd klopt.
2 100% rep

silent785 zegt op 08/01/2012 18:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
hopelijk komt er is een free weekend
2.1 100% rep

Shibster zegt op 09/01/2012 8:47   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Er komt een 7-Day Trial.
Maar dat zal pas tegen juli-augustus, ten vroegste, zijn
3 100% rep

koetje07 zegt op 08/01/2012 18:32   [?]

  Rating 9 16+ 16+
wtf 96 :o wat is dat toch met al die enorm hoge scores de laatste tijd xd
4 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 18:37   [?]

  Rating 30 16+ 16+
ik snap echt niet dat 9lives tegenwoordig monsterscores geeft aan spellen die in feite niet zo heel veel voorstellen, dit spel is in feite niet meer dan WoW in een science fiction jasje. en de Audiovisuele stijl? dit spel ziet er uit alsof het gereleased is in 2004.
het valt me ook op dat het telkens om spellen gaat van grote ontwikkelaars
Is 9lives makkelijk om te kopen?
vb. Modern Warfare 3 kreeg een 92 terwijl het niet meer dan een copypast is van het vorige deel
Cities XL 2012 kreeg een score van 33 (!) terwijl het, toegegeven, praktisch niet verschilde van de vorige maar het was nog steeds een leuke citybuilder

Scores van boven de 90 moeten worden toegekent aan ECHTE TOPGAMES en al de laatste >90% games de laatste tijd hier op 9lives zijn dat NIET waard
4.1 100% rep

BelgianTerror zegt op 08/01/2012 18:44   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Ik heb van BioWare helaas geen Millenium Falcon gekregen dus van omkoperij is geen sprake

Ik spreek me niet uit over MW3 of CXL2012, die heb ik niet gereviewd, maar IMO verdiende dit spel deze score en de redenering kun je hierboven lezen

P.s. Verwacht geen BF3-graphics ofzo van een MMO, totaal andere categorie. Just Saying.
4.2 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 18:48   [?]

  Rating 30 16+ 16+
Guild Wars 2 (wat ook een MMO is) ziet er stukken beter uit
Trouwens het spel mag dan goed zijn maar 96 is 4 percent af van perfectie en van dat is het volgens mij zeker niet waard
deze afbeelding beeld uit wat ik bedoel
http://i.imgur.com/cU1OJ.png
4.3 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 19:08   [?]

  Rating 9 16+ 16+
Hij heeft een punt over de scores. Een 96 geven aan dit spel is gewoon te belachelijk voor woorden.
4.4 100% rep

deathsythe zegt op 08/01/2012 19:08   [?]

  Rating 0 16+ 16+
haha leuke link 4.2, heb eens opgezocht hoeveel HL² 'in den tijd' gekregen had,...

http://pc.9lives.be/games/half-life-2/reviews/the-return-of-the-freeman

90/100...

4.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 19:11   [?]

  Rating 2 16+ 16+
En HL² is nu eens een spel waar een 90+ score terecht voor is. Om niet te zeggen daar zou een 96 score een pak begrijpelijker (doch overdreven) voor zijn als voor SWTOR.
4.6 100% rep

Khyzinn zegt op 08/01/2012 19:26   [?]

  Rating 6 16+ 16+
man toch, zo zagen over de score...
Volgens BT, de reviewer, verdient dit spel zoveel. Elke reviewer is anders en niet iedereen zal die score toekennen.
Scores maken geen bal uit, het is de inhoud van de review die telt, niet vlug naar beneden scrollen voor te kijken welke score dit heeft en dan in de comments te ragen.
Vind jij dat dit spel minder verdient, geef het dan ook minder voor jezelf en laat reviewers gewoon hun werk doen.
Reviews zijn nooit objectief, wat er ook gezegd wordt. De belangrijkste "review" is je persoonlijke review na het spel gespeeld te hebben.
4.7 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 19:30   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Dat is het hem nu net
Sommige mensen die een spel willen kopen baseren zich op de score van een review, die kunnen zelf nog geen cijfer geven.
Trouwens, ook al is een review subjectief, zo'n hoge scores geven is belachelijk
4.8 100% rep

thelordofpee zegt op 08/01/2012 19:37   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Man, wat een gezaag. Voor een startende MMORPG die toch wel redelijk nieuw is in het genre is dit een zeer goede MMORPG. Werkt ge voor Blizzard ofzo?

@4.5: We weten allemaal dat HL2 een goed spel was voor zijn tijd, maar we zijn nu al 2012...
4.9 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 19:39   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Ik heb onlangs alle half life's opnieuw uitgespeeld en ik vind ze nog steeds even geniaal
4.10 100% rep

Quecera zegt op 08/01/2012 20:12   [?]

  Rating 3 16+ 16+
lollzzz alé das goed voor u hé vriend. Maak uw eigen gaming community site en geef de punten die jij wilt maar ween niet
4.11 100% rep

MmoRpgGuy zegt op 08/01/2012 20:15   [?]

  Rating 3 16+ 16+
laat ons zeggen dan bt niet gewoon is om mmorpg's te spelen en zodanig onder de indruk ervan was dat hij de hoge score gaf ^^
4.12 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 20:42   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Je leest geen reviews om te weten wat een spel verdient voor persoon X, dan kan je duizende reviews lezen en je weet nog niets. Het hele pricipe van een review is net niet jou persoonlijke mening geven, maar die van zoveel mogelijk mensen.

@4.8 Dat is net het punt hé snuggere jongen.
We zijn 2012 en de HL² singleplayer is nog steeds een vd beste of de beste shoot'm up ervaring die er is. Is het een beetje duidelijk? Oud spel-nog altijd bij de top = hoge score.

@Quecera:
4.13 100% rep

?therapy? zegt op 08/01/2012 21:00   [?]

  Rating 0 16+ 16+
WoW is een futuristisch jasje... mijn god! :X
4.14 100% rep

kryptex09 zegt op 08/01/2012 22:30   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.12 Dat is dan jouw mening. Maar voor mij is een review toch eerder een ervaring van een speler die dat wil delen met anderen.

Een reviewer kan onmogelijk in de huid kruipen van honderden anderen gamers met elk hun eigen voorkeuren en verlangens. Als je dat wel doet, kijk je naar hoe het spel zou scoren over alle types gamers verzameld en weerspiegel je eigenlijk enkel de populariteit van een game of genre en kijk je eigenlijk minder naar de kwaliteit van het spel op zich.

Een reviewer moet natuurlijk voldoende afstand houden en goed weergeven wat de mogelijkheden zijn van het spel en proberen weer te geven hoe het zich verhoudt tot andere games van deze tijd.
Maar de sfeer die een spel uitstraalt de beleving tijdens het gamen, dat zijn elementen die een spel maken, in eender welk genre. En dat zijn dingen die je enkel persoonlijk kan beoordelen, niet voor een hele groep.

Dus voor mij is het best begrijpelijk dat er voor een goed spel, dat 'objectief gezien' misschien wel tegen de 90% verdient, een erg hoge score kan uitvallen als de reviewer dit persoonlijk als verdiend ervaart. (even terzijde: ik heb het zelf niet gespeeld dus kan niet oordelen over de score, maar het feit dat die op deze manier afgebroken wordt, vond ik verkeerd, maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening )
4.15 100% rep

caligula zegt op 08/01/2012 23:30   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik weet al een tijdje dat je geen rekening moet houden met reviews van gamesites, vooral na Skyrim. Op PC gamer kreeg die ook 96, nu en dan ga ik es op metacritic kijken en de user score daar blijft maar zakken. Trouwens swotr zit daar nu al aan een score van 61...
4.16 100% rep

waffel zegt op 08/01/2012 23:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Stop met neuten, in Japan geven ze al sinds jaar en dag 100% scores uit aan games als ze echt goed zijn. (Skyrim was de laatste zeker? 40/40, heeft ook zijn gebreken, maar het is maar hoe je het ziet)
4.17 100% rep

Moonbaby zegt op 08/01/2012 23:44   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@ 4.16 skyrim verdiende bij mij nie eens 4/10

Half life 2 vindk belange nie goe en kvin dit spel tegenover hl2 veel beter.

en hier werd ook iets gebazeld over dat het grafisch er niet uitziet? ---> Hallo MMORPG? Uw pc kan geen bf3 graphics af op zo'n grote schaal. (bf3 graphics zijn tevens ook erg overroepen naar mijn mening.)
4.18 100% rep

caligula zegt op 08/01/2012 23:45   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik ben dus wel al afgegaan op de monsterscore die een spel krijgt om het te kopen en derna te realiseren wat ne rommel bagger crap ik weeral rijker ben...
4.19 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 23:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.17
tuurlijk zijn BF3 graphics niet mogenlijk maar zoals ik al zei, guild wars 2 wat ook een MMO is ziet er VEEL beter uit
trouwens als gij niet kunt genieten van HL2 of Skyrim dan is dat u probleem dat zijn gewoon goeie games
Trouwens de graphics van BF3 zijn godlike als ge het draait op ne deftige PC
4.20 100% rep

Reverz zegt op 09/01/2012 0:03   [?]

  Rating 0 16+ 16+
4.16... het is niet omdat men 100% scores geeft aan bepaalde games dat het daarom ok is om matige games plots ook dikke scores te gaan geven. Sommige games verdienen nu eenmaal een 100%, de niks is ooit perfect theorie is voor douchebags.

Dat gezegd zijnde... SWToR is een goeie game maar 96 is inderdaad bij het belachlijke af. Er zijn zoveel balance issues, het hele profession/economy systeem is aan de basis goed maar het is zo slecht uitgewerkt dat de trade market gewoon op geen ballen trekt en dat heeft helemaal niks te maken met het feit dat slicing al dan niet overpowered was.

BT heeft lang gewacht om deze review te schrijven zodat hij genoeg uren in de game kon steken maar hij had imo nog iets meer uren nodig gehad, dan zouden er meer en meer dingen hem beginnen ergeren wrs en dan zou hij ook gezien hebben dat een ~85 meer dan genoeg is voor deze game.
4.21 100% rep

Dreamforce zegt op 09/01/2012 0:06   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Goede review, maar best wel vreemd dat ze die review laten doen door iemand die zijn eerste MMORPG speelt en zoals iedereen weet zeggen scores niets
4.22 100% rep

BelgianTerror zegt op 09/01/2012 0:09   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Ik heb ooit LOTRO gespeeld tot 1/3de van de story en een dikke 20min WoW gedaan

Anyhow, een genre dat enkel zijn eigen doelgroep aanspreekt zal snel uitsterven. Soms is een frisse geest dus nodig (En ik had genoeg hulp van collega's en guildies)
4.23 100% rep

waffel zegt op 09/01/2012 0:14   [?]

  Rating 1 16+ 16+
@4.17

Ja goed bezig, een fps met een mmo vergelijken

@4.20 Als je dit spel matig vindt, dan vraag ik me af hoe goed een MMO moet zijn vooraleer het een "ok" seal krijgt. Damn, een uitstekend mmo in jou ogen gaat serieus uit de kast moeten komen!

4.24 100% rep

EnviousBird zegt op 09/01/2012 0:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
SPOILER Guild Wars 2 SPOILER
trouwens "matig" verdiend" veel minder als 85
trouwens al gehoord van de mensen in SWTOR die gebanned worden omdat ze naar een gebied gaan dat te hoog is voor hun level?
4.25 100% rep

Bram Lacor zegt op 09/01/2012 0:32   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.14: Als een spel veel kwaliteiten biedt, zal het waarschijnlijk ook populair zijn.
Als betalend reviewer schrijf je overigens niet altijd over topgames. Zo schreef ik reviews over games waar volgens mij niemand nog maar ooit heeft van gehoord. Als het om de mogelijke populariteit vh spel zou draaien zouden die games allemaal 0-20% max scoren. Wat geen enkel spel bij mij heeft gedaan.
Er zijn ook genoeg top games, met top scores, die alles behalve populair zijn. Denk maar aan Planescape Torment, Systemshock II, Psychonauts, Beyond good & evil,... Waarvan de eerste drie dicht bij de 96% score liggen.
Om maar even duidelijk te maken dat je niet schrijf over de populariteit van een spel, maar wel over de kwaliteiten van een spel bekeken vanuit een zo breed mogelijk publiek.
Een RTS met 90 score moet ook door niet (klein geestige) RTS fanaten als een geweldig spel worden beschouwen.
4.26 100% rep

ÆN!M4 zegt op 09/01/2012 1:34   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.24 Zijn er niet zoveel + die zijn meermaals gewaarschuwd maar sloegen die in de wind.

Ze waren als low level lockboxes aan het slicen in een lvl40+ zone
4.27 100% rep

Shibster zegt op 09/01/2012 8:51   [?]

  Rating 2 16+ 16+
1) Waarom is het gewoon WoW in een ander jasje? Omdat jij niets anders kent dan WoW! Er waren al verschillende MMO's voor WoW er was, dus dan is WoW hier op gebaseerd?

2) De graphics zijn voor een MMO van deze omvang super goed, ge moet ook rekening houden met de bewegingen van de karakters, de mond-synchronisatie, special-effects, dit behoort allemaal tot Graphics en maakt het spel zwaarder. In WoW bewogen de monden 2 seconden, terwijl een gesprek 20 seconden duurde ...

Ik vind nu persoonlijk 96 misschien iets te hoog, zeker in deze staat van het spel met al de bugs (waarvan der toch 30% vermeden MOESTEN worden vanaf de release). Van mij krijgt het spel voor deze moment toch een mooie 80
4.28 100% rep

Banemus zegt op 09/01/2012 9:08   [?]

  Rating 2 16+ 16+
WOW in een ander jasje?? wat een mop jong. Heb jij star wars wel gespeeld wtf??

call of duty mw3 = wolfenstein 3D in een ander jasje en krijgt ook belachelijke scores
drake uncharted = tombraider 1 in een ander jasje en krijgt game of the year
ELK game dat uit komt is van een of ander game over genomen.

Dus stop met deze bullshit te zeggen.

En waarom beginnen mensen te zagen over guild wars ?? Wat heeft dat te maken met de scores van dit game??? Sinds wanneer heeft een mening over een game te maken met een ander game??
4.29 100% rep

Bexorcist zegt op 09/01/2012 13:42   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik vind persoonlijk niet dat iemand die zijn eerst MMORPG speelt een nieuwe MMORPG dient te reviewen. Veel spelers die aan TOR beginnen zijn geharde MMORPG-veteranen op zoek naar een nieuwe uitdaging en dan mag een objectieve review van een 'kenner' toch wel op z'n plaats zijn. Nu lijkt het net alsof de reviewer als kind de snoepwinkel betreedt.
4.30 100% rep

Moonbaby zegt op 09/01/2012 15:02   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.23 leest eerst alle posts en ook de posts waardak op antwoord, misschien kunde dan wel degelijk nadenke...
4.31 100% rep

Reverz zegt op 09/01/2012 22:58   [?]

  Rating 0 16+ 16+
4.23: ge moet lezen wat er staat... niet wat je denkt dat er staat. Ik zeg dat ze matige games geen monster scores moeten geven, ik zeg nergens dat swtor ook effectief een matige game is.

Het feit dat ik zelf in die post aan geef dat ik een score rond de 85 wel correct zou vinden zou bij u toch al een belletje moeten doen rinkelen.

96% is near perfect en dat is deze game verre van, daar kan je over discussieren wat je wil maar het is nu eenmaal zo. Dat wil niet zeggen dat het wel gewoon een erg goeie game is...
4.32 100% rep

le mastre zegt op 10/01/2012 13:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@ 4.30 Dan vraag ik mij echt af wat jij wel een goed game vindt? HL2 en Skyrim zijn twee topgames, zelf al is het jouw genre niet, hoop ik toch dat je dat inziet.

Elder scroll games hebben zaken wat je in praktisch geen enkel ander game kan terugvinden. De HL games bieden enorm support aan modders en heeft een leeftijdsduur van jaren. Alleen daarom verdienen deze games 90%+

Wat SWTOR betreft. Ik vind het een enorm goed game maar 96% is inderdaad ietwat teveel. Imho, als een website/magazine punten geeft, dan moet er een duidelijke lijn getrokken worden voor alle games.

Zo gaf het voormalige PC gameplay zelden 90+. Enkel games zoals Starcraft en Deus Ex haalden die score. In die tijd dan ook echte krakers.

Mijn mening of course. Toch kan ik SWTOR aanraden aan iedere gamer die van een stevig storytelling houdt.
4.33 100% rep

Bart Religion zegt op 11/01/2012 6:16   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Terechte score. Als er één spel een 95+ score mag krijgen dan is het deze wel
5 100% rep

Dhene zegt op 08/01/2012 18:42   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Dit is ook een echte topgame, aan lvl 25 had ik inmiddels wel al 48k voor m'n mount te kopen zonder gierig ofzo te zijn...
6 100% rep

Kreative88 zegt op 08/01/2012 18:51   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ja, ik heb al redelijk veel reviews gelezen en de meeste zitten toch rond de 80. De score is dus wel enorm hoog in vergelijking met andere gamesites .
7 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 19:01   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Ik ben het niet helemaal oneens met EnviousBird want dit is een (9lives kenmerkende) zwaar overdreven score en zulke monster scores geven aan een spel laten een indruk van weinig vakkundige expertise achter.
Een spel een 96 geven is zeggen dat dit spel geen gelijken kent en dat het haast onmogelijk is dat dit ooit nog overtroffen gaat worden (daarvoor is de laatste 4%).

Ik speel zelf SWTOR en het is een zeer goed spel, maar het kent heus wel zijn gelijken in de MMO wereld. De dialogen, quests en verhaallijn zijn vooral de eerste 10 levels geweldig en daarna begint het allemaal een beetje te slabbakken. Qua gameplay of graphics kent SWTOR zijn gelijken en zelfs zijn betere in andere MMO's op de markt.
SWTOR verdient dan ook een welverdiende 86-90, maar door het een 96 te geven maak je je zelf en deze website gewoon ...
7.1 100% rep

BelgianTerror zegt op 08/01/2012 19:26   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Hou er rekening mee dat mijn opinie is he, uiteraard zal de mening verschillen naargelang smaak.

Toen ik Batman Arkham City (pc) een 82 gaf was het volgens velen te weinig, in dit geval lijkt een 96 dan weer teveel. Ongeacht de score zal er altijd (opbouwende) kritiek klinken.

Na alle feitjes op een rij te hebben gezet vertelde mijn gevoel me dat dit een 96 verdiende. Dit is echter een richtlijn, en geen vastgezette waarde
7.2 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 20:10   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Ik vind het al geweldig dat je de tijd neemt om de commentaren te lezen. Het toont aan dat je passie hebt voor wat je doet, maar gebruik de commentaar ook om je werk te verbeteren. Volgens mij ben ik lang niet de enige die commentaar geeft met een verleden bij een groot gameblad of met kennis van zaken op welke wijze dan ook en vind je tussen deze comments dan ook heel veel goede raad.

PS: Een review moet trouwens nooit jou opinie weergeven, het moet de opinie van iedereen weergeven volgens jou.

7.3 100% rep

SHIGSY zegt op 08/01/2012 20:33   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@7 & 7.2: Dat "slabbakken" is ook maar een persoonlijk gegeven, bij mij zit daar na lvl 10 geen sleet op en het is zeker niet de algemene tendens. Ik blijf het fantastisch vinden dat alles voice scripted is en juist in verhaalvorm gezet is.

Ik vind je PS-blokje toch ook maar kort door de bocht. Als dat de algemene reviewregel is...
7.4 100% rep

Fax zegt op 08/01/2012 20:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
review = opinie van de reviewer ... imo lol
7.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 20:54   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb een Sith Warior, Jedi Sage, Shadow, Jedi Knight allemaal voor bij level 10 en voor 3 daarvan komt het er opneer ga naar planeet 1, 2, 3, 4, 5,... Dat het nu is voor een ziekte of een super wapen doet weinig ter zake. Er staat trouwens een beetje slabbakken! Als in niet veel, maar wel waarneembaar.

Enja mijn PS blokje is kort door de bocht. Maar het geeft de essentie weer van wat een review zou moeten zijn.
Als je in een review enkel jou opinie moet weergeven, kan je even goed reviews lezen van mensen die niets kennen van games.
7.6 100% rep

BelgianTerror zegt op 08/01/2012 21:02   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Vaak is een review een mening gebaseerd op feiten daar wij vaak het spel krijgen en aldus spelen vooraleer het in de winkels ligt.

Betreffende dit spel heb ik me niet enkel laten leiden door de feiten die ik zag, maar heb ik ook naar mijn guild en de generale populatie hun meningen gepolst over wat goed is en wat beter kon.

Hetgeen jullie lezen is een samenvatting van dit alles...

Betreffende de score en metacritic: ik kijk nooit naar andere sites hun scores vooraleer ik die van mijn eigen toeken. Kijken naar het gemiddelde en dan je review schrijven vind ik liegen ten opzichte van jezelf. Het gebeurt dus wel regelmatig dat mijn scores afwijken van het copy-pasten dat gebeurt door meerdere sites op Metacritic.
7.7 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 21:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Denk dat je reply hierboven had moeten staan
Ik heb het niet over metacritic en heb zelf altijd met review codes gewerkt.
7.8 100% rep

RBMK zegt op 08/01/2012 22:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik ga mij hier niet uitlaten over de score die SWTOR heeft gekregen maar ik wil toch gewoon ff kwijt dat mensen die enkel vertrouwen op een stom getal voor de aankoop van hun games ongelooflijk stom zijn. Sorry maar het is nu eenmaal zo. Zoals hier iemand reeds heeft vermeld is het nut van een review er als persoon uit af te leiden of de game al dan niet iets voor jou zou kunnen zijn ook al krijgt die game bv. een minder goeie score. Het is niet omdat de reviewer die game iets minder vond in zijn geheel dat jij het daarom met die persoon eens zal zijn en omgekeerd ook natuurlijk.

Het heeft nu eenmaal totaal geen zin om over iets dergelijks te beginnen discussiëren want je weet op voorhand al dat de ene helft het niet eens zal zijn en de andere wel.
7.9 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 23:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Een persoon moet uit je score alleen ook kunnen afleiden of het spel iets voor hem is ja of nee! Waarom geef je anders in hemelsnaam nog een score?
Ik heb genoeg games gekocht met een 90+ score (voor weinig geld) die eigenlijk niet mijn ding zijn, omdat ik wist dat het een goed spel ging zijn.

En als reviewer moet je net een spel dat, jij persoonlijk wat minder goed vindt, toch een terechte score kunnen geven. Dat is de enigste reden waarom mensen met kennis van zake (dus niet de morgen, knack, focus, ché, P-magazine,...) je gaan betalen.
7.10 100% rep

Reverz zegt op 09/01/2012 0:06   [?]

  Rating 1 16+ 16+
7.4: nee een review moet wel degelijk zo objectief mogelijk blijven. 100% lukt dat natuurlijk niet maar toch... als de reviewer 100% zijn eigen mening moest geven dan zou ik moest ik ooit bv een survival horror game moeten reviewen sowieso de game buizen omdat ik daar gewoon geen fuck aan vind.

Natuurlijk kun je nooit echt weten wat andere mensen van bepaalde aspecten van een game gaan vinden maar je kan toch op zen minst een inschatting maken.
7.11 100% rep

RBMK zegt op 10/01/2012 22:52   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@ Bram Lacor

Sorry maar dat vind ik nu eens bullshit. Ik heb in het verleden ook al games gekocht tegen een laag reviewgemiddelde in omdat ik dankzij goed en uitgebreide reviews bijna heel zeker was dat desbetreffende game iets voor mij zou zijn en waar ik na aankoop geen spijt van heb gehad. DAT noem ik pas reviews schrijven. De inhoud is alles en de score is bijzaak. Iemand die zich enkel en alleen focust op de score vind ik stom. Het spijt me maar ik blijf er bij.

Trouwens, reviews vind ik nog het belangrijkste voor nieuwkomers. Mensen die nul de ballen verstand hebben van games en hun weg zoeken in het grote aanbod. Welk genre ligt mij het beste, enz... als je dan enkel naar de scores gaat kijken en de prentjes zal je wel meermaals ferm bedrogen uitkomen.

Een score vind ik een referentie om aan te geven of we met een baggergame, een gemiddelde game en/of een topgame te maken hebben. Of de game al dan niet iets voor jou is haal je wel degelijk enkel en alleen uit de tekst.

Wat jou aankopen betreft van 90+ games. Wel, ik denk dat je dan tot op heden vrij veel geluk hebt gehad en/of gewoon vrij goed je eigen smaak kent, zoals dit bij mij het geval is want ik heb veelal niet eens een review nodig om tot de aanschaf over te gaan en niet teleurgesteld te zijn. Dan kan je bijna in een oogopslag zeggen van: "Dat is iets voor mij!".

Omgekeerd is het zo niet nog meer een feit. Ik heb meer dan één keer een game aangeschaft, dankzij een een sterke en goed beschreven review, die slechts een vrij gemiddelde score kreeg waar ik achteraf gezien enorm gelukkig mee was. Had ik indertijd gewoon bv. op metacritic gekeken dan had ik die ruwe diamanten nooit of te nimmer ontdekt.

Iets wat jij, denk ik, zou moeten weten. (Heb je niet voor PC Gameplay geschreven? Of was dit een andere Bram Lacor?) Voorbeelden van reviews zoals reviews moeten zijn vond je legio in dat maandblad.

Met je laatste alinea ben ik het dan wel weer helemaal eens. Enfin, dat denk ik toch. De vraag blijft echter wel, wat is een terechte score? Voor iedereen, zoals je hier alleen al duidelijk hebt kunnen merken, is die anders dus daarom alleen al vind ik een score een bijna nulwaarde hebben.

Een review met een naar mijn mening iets te hoge score maar met een goed beschreven reviewtekst er achter waar duidelijk alle min- en pluspunten worden beschreven is voor mij bv. veel belangrijker dan eentje waarbij dit het omgekeerde het geval is om het nog duidelijker te maken.
7.12 100% rep

Bram Lacor zegt op 11/01/2012 14:30   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb me misschien nogal ongelukkig uitgedrukt ivm de score. Wat ik wilde duidelijk maken is dat de score ook een zeer belangrijk deel is van een review. Een inhoudelijk goede review staat of valt voor een groot deel door de score. Mij stoort het in ieder geval enorm waneer een spel een te hoge of te lage score krijgt en gezien de vele reacties hier ben ik hierin niet de enigste. Wat niet wilt zeggen dat het niet nog erger kan bv. wanneer de review slecht geschreven is en de score is te hoog (bv Far Cry 2 review op 9lives). Verder ben ik van mening dat wanneer je schrijft voor een internetmagazine je weet dat de kans groot is dat mensen je tekst niet eens gaan lezen en zich enkel op de score baseren.
Het is trouwens een grote kunst om een juiste score te geven. In mijn ervaring is een score toekennen veel moeilijker dan het schrijven van een goede tekst.
In de tekst geef je informatie, maar met de score zeg je uiteindelijk alles. Zeker wanneer je korte reviews met minder dan x aantal woorden en dus niet de luxe hebt om alles wat je wilt kwijt te geraken in de tekst. Is het de score waar een lezer het meeste aan heeft. Voor mij ben je dan ook pas een goede reviewer wanneer je een goede score kan toe kennen. Als het enkel om de tekst zou draaien zouden journalisten goede reviewers zijn en dat zijn ze bijlange niet.

Over mijn aankopen van 90+ games, nee dat waren niet allemaal games die bij mij in de smaak valden. Daarom dat ik zeg dat een 90+ spel altijd een goed spel moet zijn voor mensen met een open geest. Speel een goed spel dat jou ding niet is een paar uur en bijt door de zure appel en ik garandeer je dat je weet waarom dit een goed spel is.
8 100% rep

mp4me zegt op 08/01/2012 19:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
geweldig spel.
9 100% rep

thibi-game zegt op 08/01/2012 19:08   [?]

  Rating 1 16+ 16+
ziet er echt een zalig spel uit, maar 96 is inderdaad hoog; maar ja als je kijkt hoeveel dat WoW en zijn expansions krijgen, dan begrijp ik het wel
9.1 100% rep

Chappii (oi22) zegt op 08/01/2012 19:12   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Daar zeg je het, expansions. Een mmo groeit altijd, en m.b.v. expansions zou de score wel omhoog kunnen gaan. Indien BT deze game in de eerste plaats een redelijke score had gegeven zou de score zeker nog kunnen stijgen hebben. Nu zie ik dat moeilijk gebeuren, tenzij je dit spel + latere expansions echt van plan bent 100% te geven.
9.2 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 19:13   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Die krijgen een score van 80-85-88 en niet deze belachelijke score.
10 100% rep

spinx zegt op 08/01/2012 19:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@4.2 http://i.imgur.com/cU1OJ.png

Die foto is echt volledig juist
11 100% rep

Intersivety zegt op 08/01/2012 19:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ok ik ben aan het twijfelen om ook een MMO te spelen, ik ben aan het twijfelen tussen Star Wars en World of Warcraft, kan iemand me misschien helpen bij deze keuze?
11.1 100% rep

silent785 zegt op 08/01/2012 19:34   [?]

  Rating 0 16+ 16+
WoW kunde testen en als het u niet aanstaat dan verwijdert ge het gewoon
11.2 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 19:36   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Wachten op Guild Wars 2
11.3 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 20:15   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Als het je eerste is zou ik resoluut voor Star Wars gaan.
Is de meest toegankelijk MMO die ik ooit heb gespeeld. De instap drempel is zo laag in vergelijking met bv Everquest, Asheron's Call,Vanguard: SoH,...

11.4 100% rep

Matthew zegt op 08/01/2012 22:59   [?]

  Rating 0 16+ 16+
SWOTR Is inderdaad bijzonder toegankelijk. Veel vriendelijke mensen die je alles willen uitleggen. Dat krijg je op WoW eerlijk gezegd niet meer voor elkaar.
11.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 23:26   [?]

  Rating 0 16+ 16+
En wat Matthew zegt... In WoW gaat 90% je een noob noemen bij een vraag relevant voor level 1-60 (als het niet meer is).
11.6 100% rep

frenchcore zegt op 09/01/2012 18:22   [?]

  Rating 0 16+ 16+
En om nu nog me wow te starte is een beetje laat imo
11.7 100% rep

Spiteri zegt op 09/01/2012 18:50   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Begin met Rift, heeft alles van WoW en nog meer.
Grafish op en top en het speelt vlotjes.
SWTor zitten te veel bugs op het moment in.
Zelfs na de patches zoals de pvp dump.
Het is ook veel te gemakkelijk. En grafisch vind ik het een afrond voor lucas die zijn kindje zo laat mishandelen. Als ik rond loop heb ik altijd schrik dat ik in 2 gezaagd wordt door al die zaagtanden die je tegen komt.
11.8 100% rep

Bram Lacor zegt op 10/01/2012 10:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Update je drivers dan maar eens want bij mij ziet SWTOR er ongeloofelijk goed uit.
11.9 100% rep

Spiteri zegt op 10/01/2012 18:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ook de grapiste thuis zekers.
Drivers hebben zijn niet van toepssing op grafisch vlak. Als je ne crashen krijgt dan zou ik denken aan drivers update. Maar toch niet voor grafische update.
En daarbij BF3 is grafisch zwaarder en dat draait vlot bij mij.

Hou dus die zever voor je. Iedereen die ik ken zegt dat het grafisch ondermaats is, zelfs grote SW fans.
11.10 100% rep

Bram Lacor zegt op 11/01/2012 3:03   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Jij claimt dat SWTOR suckt qua graphics, maar Rift vlot draaid met goede graphics. Dan zijn er maar 2 mogelijkheden en de enige niet beledigende is dat er iets met je drivers scheelt.
11.11 100% rep

Spiteri zegt op 11/01/2012 17:38   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Man toch als er nog geen belleke rinkeld als je BF3 ziet staan, dan weet ik het ook niet.
Drivers zijn dus up to date.
Maarja laat maar, discussie zonder einde.
11.12 100% rep

Bram Lacor zegt op 12/01/2012 21:03   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ja je moet natuurlijk begrijpend kunnen lezen...
12 100% rep

Levi_lenaers zegt op 08/01/2012 19:36   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Het is een goed spel, daar niks van maar idd een 96 is vrij hoog. Maar dan nog, als een reviewer dat zegt is dat voor hem het waard.

OOk film criticus zegt dikwijls "Zeer slechte film" moet ge die daarom niet gaan kijken?? Het kan dan wel eens goed zijn dat jij die wel goed vind en 1 van uw vrienden zegt dan ook weer "wat een slechte film". Dat is toch uw keuze dan, moet jij dan ook gaan zeggen idd was een slechte film terwijl jij die wel goed vind maar een vriend of criticus zegt dat die slecht is? Ik denk het niet he.

Smaken verschillen. En maar goed ook anders ocharme die ene vrouw waar iedere man voor valt
12.1 100% rep

EnviousBird zegt op 08/01/2012 19:48   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Voor een film betaal je geen €50 + maandelijkse bijdrage
12.2 100% rep

Levi_lenaers zegt op 08/01/2012 19:51   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het gaat toch ook om het principe he.
12.3 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 23:16   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als een reviewer zegt: 'slechte film' moet je (eigenlijk) niet naar die film gaan kijken, want hij is jouw tijd niet waard... dat is de bedoeling van een review.

12.4 100% rep

Timoca zegt op 09/01/2012 1:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
nee, die hoeft enkel te zeggen waarom da die film slecht is en dan maak ik zelf wel uit of ik hem wil zien of ni, die scores zijn vaan geen belang.
12.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 09/01/2012 2:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Wel geniet van imdb, waar ze uitleggen waarom Avatar beter is als Un Prophète, LotR beter dan North by northwest, Citizen Kane, Taxi Driver,... en WALL-E stukken beter is als Double Indemnity, China Town, A clockwork orange,...
13 100% rep

Strezzer zegt op 08/01/2012 20:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Volgens mij is het 69/100 plaats van 96/100
14 100% rep

Coolstorybro zegt op 08/01/2012 20:24   [?]

Show comment Rating -7 16+ 16+
Wtf 96? Dit spel zal nooit WoW voorbij steken met hun belachelijke stokken. Maar grotendeels van de mensen spelen dit spel omdat ze vroeger met een lichtgevende stok op hun bed zaten te springen of naar die idioten starwars filmen keken.. 9lives.. fail review.

Grtz WOW fanboy.
14.1 100% rep

Nielskeuh zegt op 08/01/2012 21:10   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ieder zijn eigen ding, er zijn natuurlijk mensen die liever met pluto en donald spelen...

Haters gonna hate

Scoren vindek persoonlijk wat te hoog, nogal wat bugs enz. in maar vergeet niet dat het een beginnende MMO is.

Toch een nice review overal.
14.2 100% rep

Telrunya zegt op 08/01/2012 22:31   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Panda's and Pokewow are waiting for you
14.3 100% rep

Bar-Bar Slinks zegt op 08/01/2012 22:33   [?]

  Rating 0 16+ 16+
cool story bro
14.4 100% rep

Bram Lacor zegt op 08/01/2012 23:18   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Dus jij speelt thuis vrouwelijk orc en verbetert je kook vaardigheden...
14.5 100% rep

waffel zegt op 09/01/2012 0:17   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Niet op letten, zijn gewoon mensen die hun hele jeugd in WOW gestoken hebben, en nu beseffen hoe waardeloos hun leven wel niet is/was nu iedereen weggaat.
14.6 100% rep

le mastre zegt op 10/01/2012 13:14   [?]

  Rating 1 16+ 16+
@ 14.5

Ook meestal niet oud genoeg zijn om te weten hoe andere MMO's waren/zijn die voor WoW kwamen...
15 100% rep

math zegt op 08/01/2012 20:25   [?]

  Rating 1 16+ 16+
96/100 vind ik een goeie score voor deze game.

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

Pagina:

8.2

0


Al 58 stemmen
Positie op de 9Lives ranking #831 [?]
54 members willen dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn wenslijst » 27 members hebben dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn collectie »

Video's over deze game

9Lives - next generation gaming Trailer - 00:02:09 min Meer »
Spelletjes: tetris | bubbles | mahjong | pacman | snake | pinball | breakout | kaartspelen | populaire spelletjes | poker
Spelletjes | Games | Adverteren | GUNK | Roekie | TV-gids
Copyright © 2011 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden